søndag 23. oktober 2011

En typisk kveldsvakt - februar 2006

Begynte på vakt i går kl. 0700, og har siste vakt i morgen kl. 17. Etter det har jeg 3 dager fri igjen, om det ikke skulle skje noe hvor det er behov for min assistanse.
Jeg var på jobb til kl. 0700 i dag tidlig, gikk og la meg ganske umiddelbart. Våknet med sola i ansiktet før lunsj, så jeg bestemte meg for å stå opp og spise lunsj, og etterpå gå en tur før 3-kaffen. På 3-kaffen samles alle, og vi snakker om ting og tang som det er kjekt at alle vet om. Etter kaffen ble det tid til å laste ned dagens værbilde og en dusj før jeg skulle på jobb kl. 17.
Vakten begynner med middag. Så er det observasjon hver time, jeg begynner ca. 10 over halv time, for å få litt nattsyn. Sender dataene til Oslo rett før hel time. Hver 3. time tar jeg også imot observasjonene fra Hopen og Hornsund via en Pactor, i et slags e-post-system. Disse sender jeg videre sammen med våre observasjoner til Oslo via satellitt. En gang ila vakten skal jeg også sende en metar, det er også en slags observasjon, skrevet for flytrafikken.
Kl. 2305 er det opplesing av varsel på engelsk og norsk for områdene Bjørnøya og Spitsbergen på hf og vhf, og kl. 2350 er jeg isbjørnvakt for nattevakten som skal slippe sonden. Nå begynner det å bli spennende også, dagens iskart fra Vervarslinga for Nord-Norge viser at isen ligger bare 1 mil utenfor øya. Så det er like sannsynlig at det er isbjørn på øya, som at det ikke er det. De fleste har begynt å få inn hodesnurren i det man går ut døra og runder hushjørnene.
Vi har også selvpålagt lyttevakt på hf , vhf og uhf, og vi har samband med fartøyer som er innom området vårt. Værvarsel og ismeldinger er mest etterspurt. Og sentralbordet er også vakthavende sitt ansvar. Vaktene går fort, og en sjelden gang er det hektisk.
Ellers pleier jeg å bruke vaktene til skrive-arbeid, rapporter skal skrives hver måned, og jeg holder på å lage forskjellige bruksanvisninger. Jeg leser e-post og noen ganger skriver jeg innlegg til bloggen, som nå. En typisk kveldsvakt, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar