torsdag 12. april 2012

Sein påsketur 7-10 april

Jeg gikk av vakt 7. april om kvelden, og tenkte å gå til Røyvass. Ved middagsbordet fikk jeg mulighet for skyss, og for å slippe tidlig fra vakten. Jeg takket ja til begge deler, og pakket ferdig.
Skiene og alt utstyr ble pakket på scooteren og jeg var fremme på Røyvasshytten i en fart.

Kvelden ble tilbragt alene med kryssord og radio. Litt snø i hytten gjorde at jeg fyrte til den store gullmedaljen og vinduet var åpent så jeg kunne kikke etter reven (uten at jeg så noen).
Tror hytten var rimelig tørr da jeg dro dagen etterpå, etter frokost.

Veien gikk videre sørover, før jeg vente nesen østover mot Ellasjøen og Skutilen-hytten.
Her kom jeg fra.
Denne retningen gikk jeg i, russerne lå i le for vinden.

 Litt sol og enkelte snøbyger.





 Sylen er et kjent monument, og godt synlig fra Kapp Kåre. Den er 80 meter høy.
 Hamberg- og Fuglefjellet som ligger bak er 440 og 411 meter høye.
 Da jeg kom opp på kanten fikk jeg sett hvor jeg skulle. Viken heter Landnørdingsvika.

 Her må jeg over på andre siden av haugen.

Et siste blikk nordvestover langs brinken.

 Over haugen ser vi mot Ellasjøen.
 Landnørdingsvika med Kapp Harry i en annen vinkel.
 Det lå noen båter her også.
 Ellasjøen
 Alfredfjellet

Nesten fremme ved målet
Jeg fikk noen timer alene før gjengen kom tilbake fra ekspedisjon lenger sør på øya.
 Hundene koser seg inne når de får lov.

 Neste dag gikk jeg videre til Tunheim. Her fikk jeg også noen timer alene før Margunn kom fra stasjonen. Litt vasking og rydding, og jeg laget meg middag. Vi hadde en rolig kveld med lytting til fotballkamp og annet på radioen. Været var noe grått. Etter frokost/lunsj gikk vi til stasjonen, og var tilbake her i god tid før 3-kaffe. Og nå er det 3 dager med jobbing.

Til helgen venter vi båt med post og proviant. Det skal også komme et helikopter eller to, og vi skal være med på øvelse på land.
Siste ishavsryktet sier forresten at avløsningsbåten går fra fastlandet i slutten av mai.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar